چه کالاهایی را می توانم به عنوان مسافر بیاورم؟

فربد خالقی
فربد خالقی

مسافر اوچر

شما به عنوان مسافر مجاز هستید تا کالاهای شخصی خود را به همراه خود به ایران بیاورید. همچنین مجاز هستید که تا سقف مشخصی به عنوان سوغاتی را به همراه خود بیاورید. براساس قانون هر شخص می تواند سالیانه به میزان ۸۰ دلار کالای سوغاتی به همراه خود بیاورد که می بایست شامل کالاهای مجاز مسافری باشد. 

همانطور که مشخص است ۸۰ دلار میزان بسیار پایینی می باشد که حتی یک شلوار جین نیز از این میزان بیشتر می باشد و بسیاری از مسافرین میزان بسیار بالاتری از این مبلغ را به عنوان سوغاتی و یا کالای غیر شخصی به همراه خود می آورند.

توجه نمایید که شما می بایست کالایی را با خود به همراه بیاورید که حالت تجاری نداشته باشد و قصد فروش آن را نداشته باشید به همین منظور شما می بایست کالاهارا از حالتی که برای فروش می باشد خارج نمایید.

گمرک معمولا دو مسیر سبز و قرمز دارد. مسیر سبز برای اشخاصی می باشد که کالای خاصی که مشمول شرایط گمرکی بشود ندارند و مسیر قرمز برای چک و بازرسی گمرکی می باشد. االبته بارها شده است که اشخاصی که قصد عبور از مسیر سبز را داشته اند توسط ماموران گمرک به مسیر قرمز هدایت شده اند و نیز بنا به تشخیص ماموران گمرک اشخاصی که دارای بار کمی می باشند و یا سالخورده، باردار و … بوده اند به مسیر سبز هدایت شده اند. در نهایت تشخیص ماموران گمرک مشخص کننده مسیر گذر گمرکی شما می باشد.

در نهایت و از مسیر قرمز بار شما زیر دستگاه ایکس ری قرار می گیرد. در صورتیکه مورد خاصی در آن مشاهده شود توسط مامور پشت دستگاه سئوالاتی از شما می شود و در صورت لزوم برای بررسی بیشتر به باجه های در گمرک فرستاده می شود.

توجه نمایید نمایی که از کالاهای در چمدان شما دیده می شود تعیین کننده بررسی بیشتر توسط ماموران گمرک می باشد.

سعی نمایید کالاهای خود را به صورت پخش در چمدان بچینید. به صورت مثال در صورتی که ۵ عدد رم کامپیتری همراه شما می باشد آن ها را در چمدان های مختلف و اگه مجبور هستید در یک چمدان بزارید کنار هم قرار ندهید. توجه داشته باشید که ملاک بررسی بیشتر برای ماموران گمرک نداشتن “کالای تجاری” برای مسافر می باشد. تعداد بالا از یک کالا یکی از ویژگی های کالای تجاری می باشد.

همچنین توجه نمایید کالایی که به منظور فروش و کسب درآمد به کشور وارد شود مشمول عوارض گمرکی می باشد. پس شما می بایست کالاهای خود را یا شخصی و یا برای دوستان و اقوام خود به عنوان سوغات آورده باشید.

به منظور اطمینان خاطر و سهولت عبور از گمرک ورودی ایران موارد زیر می بایست رعایت شود:

کالاهایی به همراه خود بیاورید که جنبه استفاده شخصی داشته باشد. کالاهی صنعتی خصوصا در صورتیکه نو و آکبند باشد مجاز با واردات نمی باشد.

حتما تگ های کالاهای نو را بکنید. هر چیزی که نشان بدهد کالای نویی همراه خود آورده اید را جدا کنید. وسایل خود همانند وسایل الکترونیکی خود را از حالت پلمپ خارج نمایید.

جعبه و بگ کالاهایی را که نیاز ندارید را دور بیندازید و در صورتیکه نیاز بهشان دارید به صورت جداگانه همراه بیاورید. در صورتیکه نیاز دارید بسته بندی کالا را به همراه بیاورید حتما یک بار کالا را از بسته بندی خود در بیاورید و باز ببندید تا از حالت نو بودن خارج شود.  

تعداد زیادی از یک کالا و یا یک نوع کالا نداشته باشید. تعداد بیشتر از ۱ عدد موبایل، لب تاب، وسیله الکترونیکی به همراه نداشته باشید.

در صورتیکه تعداد بیشتری از یک کفش و یا لباس به همراه داشته باشید آن ها را حتی الامکان در چمدان های مختلف قرار دهید.

همچنین سعی نمایید همراه خود تعداد زیادی چمدان نداشته باشید. به صورت مثال یک نفر مسافر با ۴ چمدان همیشه موردی برای سئوال ماموران گمرک می باشد.

آگاهی کامل در مورد بارهای شما ضروری می باشد. حتی اگه کالای خاصی برای اقوام نزدیک خود به همراه آورده اید حتما کاملا از کارکرد و ویژگی های کالا مطلع باشید. در هر صورت صاحب باری که حمل می نمایید شما هستید و می بایست از تمامی شرایط آن مطلع باشید.

رعایت موارد بالا و همچنین پاسخگویی مناسب به سئوالات ماموران گمرک شما را در طی مراحل گمرکی کمک خواهد کرد.

شاید علاقه داشته باشید