آیا می توان مالیات های برخرید  پرداختی رو در فرودگاه پس گرفت؟

فربد خالقی
فربد خالقی

مسافر اوچر

در عمده کشورهای دنیا شما موظف هستید که مبلغی را به عنوان مالیات بر خرید به دولت کشور و یا ایالتی که در آن خرید را انجام می دهید بپردازید. این مالیات برای اشخاصی می باشد که از کالای خریداری شده در همان کشور و یا محدوده تجاری استفاده نمایند.

در صورتیکه شما قصد خارج کردن آن کالا را از کشور و یا محدوده تجاری(همانند اتحادیه اروپا) داشته باشید آن کشور موظف به بازگرداندن مالیات اخذ شده بر فروش به شما می باشد چون شما هدف استفاده از آن کالا در آن محدوده تجاری را ندارید. این مالیات هنگامی به شما بازگشت خواهد شد که شما در حال ترک آن کشور باشید پس عمدتا مراکز بازگشت مالیات بر خرید در فرودگاه ها می باشد.

برای اخذ مالیات بر فروش پرداخت شده چه باید بکنم.

در ابتدا هنگامیکه قصد خرید کالا را دارید حتما توجه نمایید که فروشگاه مورد نظر مشمول  طرح بازگشت VAT می باشد. عمده این فروشگاه ها دراری نشانی بر روی شیشه مغازه و یا مرکز تجاری خود می باشند. همچنین می توانید با پرسش از مسئول فروشگاه و یا صندوقدار ازین موضوع مطلع شوید. 

به همین دلیل پس از خرید جنس از صندوقدار بخواهید که فرم بازگشت VAT را به شما بدهد و شما آن را در آنجا پر و توسط صندوقدار مهر نمایید. توجه نمایید که به همراه داشتن پاسپورت توصیه شده می باشد. 

حتما باید کالای خریداری شده را به همراه داشته باشید تا به ماموران نشان بدهید. توجه داشته باشید که با توجه به اینکه برای بازپرداخت VAT نیاز به کارت پرواز می باشد، شما می بایست کالای مورد نظرتان را که قصد اخذ VATدریافتی آن را دارید می بایست از قرار دادن آن در چمدان خود اجتناب کنید.

بدین منظور می توانید با هماهنگی مسئول پذیرش و صدور کارت پرواز مقداری از بار خود را تحیل نداده و پس از انجام مراحل دریافت vat مجددا آن ها را داخل بار قرار دهید.

ویا اگر می توانید کالاهای مود نظر را با خود به داخل کابین هواپیما ببرید. توجه نمایید که از میزان بار مجاز به داخل کابین که معمولا ۸ کیلو می باشد تجاوز ننمایید.

کالا باید به صورت پلمپ شده و نو باشد. اگر لباس گران قیمتی خریداری کرده اید حتما تگ های خرید آن بر رویش باشد. 

حتما فاکتور خرید ممهور شده کالای مورد نظر همراهتان باشد. در صورتیکه کالای خریداری شده به صورت آنلاین می باشد حتما تمامی مدارک خرید شامل فاکتور خرید پرینت شده، اسلیپ پستی چسبیده بر روی جعبه و سایر مدارک ارسالی خرید را همراه داشته باشید. همچنین شاید مامور گمرکی از شما بخواهد تا به صورت آنلاین مدارک خرید را به ایشان نشان دهید.

چه کالاهایی مشمول بازگشت مالیات خواهند بود.

همه کالاهای فیزیکی مشمول بازگشت Vat می باشند. هزینه های هتل، رستوران و نیز خدمات مشمول دریافت VAtنمی باشند. اما توجه نمایید که بازگشت مالیات تنها به فاکتورهایی با حداقل مشخص ارزش تعلق م یگیرد. به صورت مثال این حداقل در اروپا ۱۵۰ یورو می باشد. حتما در کشوری که هستید این حداقل را چک نمایید . 

معمولا بخشی از مالیات بازگشتی را به عنوان کارمزد خدمات بازگشت مالیات کم می کنند. پس با توجه به تمامی تواضیحات فوق تنها کالاهایی برای بازگشت مالیات ارزنده می باشند که قیمت بالایی داشته باشند. همچنین معمولا این مراکر به شما چند مدل دریافت پول را پیشنهاد می دهند. دریافت نقدی و یا واریز به حساب و یا پیپل و ارسال چک. البته همیشه گزینه نقدی موجود نمی باشد و با توجه به فروشگاه هایی که شما خرید کرده اید می تواند این گزینه باشد. معمولا کارمزد گزینه پرداخت نقدی بیشتر می باشد و سایر گزینه ها. در این مراکز آدرس خارجی و یا شماره حساب شما را می گیرند و چک را پس از ۱ الی ۲ ماه به آدرس شما ارسال می کنند و یا مبلغ را با کیر مبلغ به حساب شما واریز می کنند.

ضمنا توجه نمایید با توجه به زمانبر بودن این فرآیند ها و نیز امکان شلوغی این مراکز از حالت عادی زودتر به فرودگاه بروید تا دچار مشکل زمانی نشوید.

چه کشورهایی این طرح را اجرا می نمایند.

اتحادیه اروپا: اگر از کشورهایی که در اتحادیه اروپا هستند خرید می کنید در هنگامیکه قصد ترک این اتحادیه را دارید باید درخواست بازپرداخت VATرا در آخرین فرودگاه بنمایید. در صورتیکه در حال سفر در داخل اتخادیه اروپا هستید این امکان وجود ندارد. همچنین اهمیتی ندارد شما از چه کشوری در این اتحادیه خرید خود را انجام داده اید. به صورت مثال شما از فرانسه یک ساعت خریداری کرده اید اما از مجارستان قصد بازگشت به ایران را دارید. شما باید فاکتور خرید ساعت را در فرودگاه مجارستان نشان داده و تقاضای یازگشت  VATرا نمایید. قابل ذکر است که میزان مالیات بر فروش در اتحادیه اروپا متغیر و بین ۸ الی ۲۷ درصد می باشد.

امریکا: در امریکا تنها سه ایالت تگزاس، واشنگتن و لویزیانا طرح بازگشت VATرا اجرا می کنند  در مابقی ایالت ها خبری از بازگشت این وجه نمیباشد.  تفاوت امریکا و اروپا در این می باشد که شما برای دریافت VAT خود باید کالا را تنها از همان ایالت خریداری کرده باشید و قصد خروج از امریکا را از همان ایالت داشته باشید و کالاهای خریداری شده در سایر ایالت ها مشمول این طرح نمی باشند.

امارات متحده عربی: در فرودگاه های امارات نیز باجه هایی تعبیه شده است تا ۵٪ مبلغ دریافتی به عنوان VAT بر روی کالاهای مختلف را با ارايه مدارک به شما بازگشت دهند. قابل ذکر است که در امارات مالیات بر ارزش افزوده تنها از سال 2018 دریافت می شود و پیش از آن خریدها بدون مالیات انجام می شد.

شاید علاقه داشته باشید